یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

در راستاي تعيين هويت کانال‌هاي تلگرام

محتواهاي ديجيتالي شناسنامه‌دار مي‌شوند

موسوي

شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۰۰


رييس مرکز فناوري اطلاعات وزارت ارشاد با اشاره به ايجابي عمل کردن اين وزارتخانه در جهت احراز هويت ادمين‌هاي کانال‌هاي تلگرام و خدمات مشابه با ارائه کد شناسه الکترونيکي محتواي ديجيتال، وظيفه برخورد با متخلفان اين حوزه را برعهده سازمان‌هايي که ضابطه آن را دارند دانست.

وايمکس نيوز- مرتضي موسويان با بيان اينکه مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي کانال‌ها و خدمات مشابهي با بيش از 5000 بازديدکننده را به ثبت خود موظف کرده است، گفت: اين ثبت به منزله اين است که دارنده کانال و محتوا يک کد منحصربه‌فر به نام "شامد" (شناسه الکترونيکي محتواي ديجيتال) از ما دريافت مي‌کند. اين شامد اولا به عنوان حمايت از مالکيت مادي و معنوي فرد مورد استفاده قرار مي‌گيرد و دوما مي‌تواند مورد اعتبارسنجي از طرف مردم قرار بگيرد، چون لينکي است که مي‌توانند رويش کليک کنند و بدانند دارنده اين محتوا چه کسي است.

وي خاطرنشان کرد: دو استراتژي سلبي و ايجابي وجود دارد؛ اينکه کاملا سلبي عمل کنيم که از نظر من امکان‌پذير نيست، زيرا از طرفي فيلترينگ هزينه‌اي را به کشور و استفاده‌کننده تحميل مي‌کند و از طرفي ديگر فرد با وي‌پي‌ان مي‌تواند فيلتر را دور بزند. بنابراين چاره اصلا سلب نيست و ما نيز نهاد سلبي عمل کردن نيستيم و نهاد ايجابي هستيم. بايد فضا را به مردم بشناسانيم و آنها خودشان انتخاب کنند.

استراتژي ايجابي با ايجاد فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن

رييس مرکز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: استراتژي ايجابي ايجاد فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن و ناشي از مصوبه ديگر شوراي عالي فضاي مجازي در سال 1393 است. در آنجا نهادها موظف شدند در به وجود آمدن فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن کمک کنند. شامد داشتن يک محتوا به منزله پاک بودن و شناسا بودنش است و محتواهايي که داراي شامد نيستند، بيرون از اين دايره قرار مي‌گيرند، بدين ترتيب فضاي مجازي به دو محيط سالم، مفيد و ايمن و فضايي که ما شناختي از آن نداريم تبديل خواهد شد.

موسويان همچنين خاطرنشان کرد: برنامه‌اي که در کنار اين طرح داريم اين است که يک موتور جست‌وجوي بسيار قوي با پايگاه داده‌اي که خود توليدکنندگان محتوا ايجاد مي‌کنند داشته باشيم. اين موتور جست‌وجوي قوي و عميقي را در اختيار مردم مي‌گذارد که بتوانند در تمام محتواي فضاي مجازي جست‌وجو کنند.

وي با بيان اينکه پيگيري مسائل غيرقانوني به ضابط خود برمي‌گردد و ارشاد ضابطي براي دنبال کردن آن ندارد، توضيح داد: وزارت ارشاد در موضع غيرقانوني بودن عدم ثبت کانال‌هاي بيش از 5000 نفر، هيچ دخالتي ندارد و نخواهد داشت. اين وزارتخانه تنها وظيفه ثبت و حمايت را بر عهده دارد و وظيفه سلب بر عهده ما نيست. بنابراين بحث برخورد در اختيار وزارت ارشاد نيست، بلکه سازمان‌هاي نيروي انتظامي که بحث برخورد با کارهاي غيرقانوني را دنبال مي‌کنند اين وظيفه را بر عهده دارند.

رييس مرکز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به مزاياي داشتن "شامد" بيان کرد: تمام کساني که شامد دارند در جشنواره‌هاي وزارت ارشاد شرکت داده مي‌شوند، در معرض داوري مردم براي رتبه‌بندي قرار مي‌گيرند و اين امکان را براي مشارکت مردم فراهم مي‌کند که با شاخص‌گذاري براي داوري مردمي سواد رسانه‌اي  مردم را ارتقا دهيم. بدين ترتيب زندگي در يک زيست‌بوم سالم براي مردم فراهم مي‌شود اما اينکه بيرون از اين فضا چه مي‌گذرد فعلا بحث ما نيست. بحث ما اين است که حمايت‌هاي ما شامل اين‌ها شود.

توليد محتوا تنها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

موسويان با بيان اينکه هنگام گرفتن "شامد" براي محتوا به افراد گفته مي‌شود بايد چه نکاتي را رعايت کند و در غير اين صورت شامد آنها گرفته مي‌شود، گفت: با داشتن شامد دارنده محتوا شناخته مي‌شود. مصوبه هيات وزيران از سال 89 تمام ارگان‌هاي دولتي و نهادهاي غيردولتي را موظف کرده که تنها به محتوا از جانب افرادي خدمت دهند که داراي مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشند، بنابراين آنهايي که شامد ندارند به تدريج سرويس‌هايي را از دست مي‌دهند. البته وزارت ارشاد اصلا نگاه سلبي ندارد، بلکه فقط شامد مي‌دهد و اگر افراد تخلف کنند، شامد را مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه راه‌اندازي کسب‌وکار يا دريافت سرويس‌ در فضاي مجازي به مراتب ساده‌تر و ارزان‌تر از فضاي حقيقي است، گفت: اگر اين زيست‌بوم ايجاد نشود امکان فعاليت در فضاي مجازي به صورت ايمن وجود نخواهد داشت، پيشرفت ما در اين فضا به عنوان زندگي دوم کم مي‌شود و هزينه‌ها براي همه بالا مي‌رود.

رييس مرکز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر لزوم سالم‌سازي فضاي مجازي خاطرنشان کرد: وجود 67 درصد جرايم در تلگرام و 14 درصد در اينستاگرام نشان مي‌دهد که بايد فضا را سالم کنيم. سالم کردن فضا هم فقط با کمک مردم امکان‌پذير است و اگر مردم ببينند محتواهايي داراي نشان هستند که داراي اعتبارسنجي است و مي‌توانند دارنده آن محتوا را شناسايي کنند، رفته‌رفته به اين محتواها گرايش پيدا خواهند کرد.

موسويان با بيان اينکه وقتي ما به مردم ياد بدهيم که چطور کانال‌ها را از هم تميز دهند و هنجارها را شناسايي کنند، رفته‌رفته گرايش به کانال‌هايي که هويت خود را نشان‌دار کردند بيشتر مي‌شود، گفت: در کنار اين‌ها ممکن است کانال‌هاي نامناسب و ضدانقلاب هم وجود داشته باشد که البته اکثر مردم به آنها علاقه‌اي ندارند. بنابراين ما نياز داريم کانال‌هاي سالم را از ناسالم جدا کنيم و اين کار هم با طرح شامد انجام مي‌شود. مردم نيز مخير به انتخاب بين محتواي شامددار و آنهايي که شامد ندارند هستند اما افراد هنجارپذير محتوايي را انتخاب مي‌کنند که شامد داشته باشد.

وي با بيان اينکه فضاي سالم مربوط به همه کانال‌ها و خدمات مشابه در شبکه‌هاي اجتماعي است، افزود: شامد داشتن محدود به کانال‌هاي تلگرامي نيست و همه خدمات و محتواهاي الکترونيکي را دربرمي‌گيرد و به نوعي مالکيت مادي و معنوي به فرد مي‌دهد اما اينکه از کانال‌ها شروع شده به اين خاطر است که امروز حضور کانال‌ها متداول‌تر است و بعدا ممکن است به جاي تلگرام شبکه اجتماعي بومي ديگري باشد که در اين شبکه‌ها هم مي‌تواند خلاف صورت بگيرد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو